ژنتیک و کرونا

پژوهشگر برجسته: جهش ژنتیکی و واگیردار شدن کرونا می‌تواند خوب باشد

جهش ژنتیکی و واگیردار شدن کرونا می تواند خوب باشد. یک پژوهشگر برجسته بیماری‌های عفونی می‌گوید جهش ژنتیکی ویروس کرونای جدید و این‌که نمونه‌های جهش‌یافته به‌مراتب واگیردارتر هستند، می‌تواند خبر خوبی باشد.

پال تامبیا، رئیس منتخب «جامعه بین‌المللی بیماری‌های عفونی» در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز به مشاهده موارد جهش‌یافته کرونا در آمریکا، اروپا و بخش‌هایی از آسیا اشاره کرده‌است.

از جمله در یکی دو روز گذشته مقام‌های مالزی گفته‌اند نمونه جهش‌یافته تازه‌ای در این کشور رصد شده که «۱۰ برابر واگیردارتر» از نمونه‌های عمومی شایع است.

پژوهشگران ژاپنی نیز در میانه مرداد ماه گفته بودند تحقیقاتشان نشان می‌دهد دلیل شیوع گسترده و ناگهانی کووید ۱۹ در این کشور در هفته‌های اخیر، جهش ژنتیکی و انتشار پنهانی ویروس طی ماه‌های گذشته است.

البته در بهار گذشته پژوهشگران صدها جهش ژنتیکی ویروس را شناسایی کرده بودند، اما هنوز به‌روشنی مشخص نیست این جهش‌ها چه پیامدهای بالقوه‌ای بر انتشار ویروس و نیز خطرات ناشی از آن دارد.

آقای تامبیا به رویترز گفته جهش‌ها و واگیری بیشتری ویروس، همزمان کم‌خطرتر شدن آن «ممکن است خبر خوبی باشد».

او تاکید کرده بیشتر ویروس‌ها با جهش‌های ژنتیکی، کم‌خطرتر و کم‌تر مرگبار می‌شوند.

جهش ژنتیکی

به گفته رئیس جدید جامعه بین‌المللی بیماری‌های عفونی «این به نفع ویروس است که شمار بیشتری از مردم را آلوده کند، اما آن‌ها را نکشد، چون ویروس به میزبان خود، برای آن‌که جایی پناه بگیرد و خود را تامین کند، وابسته است».

تامبیا همچنین گفته جهش‌های اخیر از جمله آن‌چه در مالزی رصد شده، به احتمال زیادی تاثیری بر واکسن‌هایی که در حال آزمایش هستند و کارایی آن‌ها، نخواهند داشت.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *